Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Thursday, 10 August 2017

Kisah Ngeri Mak Aku dengan Minyak Petrol

Salam (n_n)

Haa, mak aku ni kadang-kadang bijak dia mengalahkan para cendekiawan yang berjaya. Kan dah kena! Nasib baik takde pape sangat even sangat-sangat merbahaya kejadah yang dia buat tu hadoilahh~ Nak tau ape cerita? Meh kasi baca sampai habis okay!

Selalu balik kampung untuk bersihkan rumah nenek

Nenek aku ni dah tua sangat, jadi disebabkan itu beliau dah jadi pelupa dan sangat bahaya kalau tinggal sorang-sorang. Jadi, bergilirlah nenek aku dibawa ke rumah anak-anak untuk dijaga di sana. Dan tinggallah terbiar je rumah nenek tu begitu.


Jadi, mak abah aku selalulah balik untuk kemas pape yang patut. Yang terbaru ni diorang dengan adik aku bergotong-royong tebang mana-mana pokok dan semak-samun yang terbabit dalam menyemakkan halaman rumah nenek aku. Cumanya masa hari kejadian tu, mak aku balik sorang je. Abah dengan adik aku tak dapat ikut sebab ada orang datang nak betulkan dinding bilik air kat rumah kami tu hah.

Bermulalah aktiviti menyapu halaman rumah nenek

Banyak kali jugak dah mak aku balik sorang je untuk kemas rumah nenek tu, tapi takdelah membakar sampah. Tapi nak dijadikan cerita, hari tu mak aku sapu laman rumah. Dah kumpul-kumpulkan daun kering semua, mak aku pun curah lah dengan minyak petrol.

Before ni memang bakar guna minyak tanah, tapi sebab dah selalu sangat beli minyak tanah kat satu kedai tu sampai dah malu nak beli lagi, jadi mak abah aku decide guna minyak petrol. Nampak tak kebijakan diorang ni? Hahah :p Before tu abah aku dah pesan kat mak aku, nak hidupkan api tu nanti jauh-jauh, sebab petrol ni menyambar gitu. 

So, mak aku pun lepas curah sikit petrol tu, dia amek sebatang ranting kayu yang tak berapa nak panjang lah pun adoi. Hidupkan api kat ranting pastu konon nak jolok lah ke timbunan sampah tu, sekali terus menyambar ngkau!

Mak aku terlambung tercampak sejauh 2 meter ke belakang!!!

Aku yang dengar mak aku citer masa tu dah rasa nak pukul-pukul je mak aku sebab bakar sampah dengan minyak petrol. Menci! Menci! Nasib baik lah mak aku citer-citer tu sambil gelak2, so aku macam bongek lah mak! Bongek lah mak ni!! Hahaha~ dalam hati syukur ya amat takde pape jadi kat mak aku cuma muka je lah rasa panas lepas tu. Then tulang belakang tu weh, nasib takde pape. Hadoi pening aku. Dah lah balik sorang-sorang, bijaksana sungguh mak aku sorang ni.. grrrr!

Tapi dalam takde pape pun, tangan mak aku jadi macam lebam-lebam gitu. Aku pun tak tau kenapa, mungkin efek akibat tercampak tu kot :'( Wuwu, dah lah pastu yang paling lawak. Kening beliau macam terbakar sikit. Jadi pendek-pendek je kah!kah!kah! Nasib sikit je kalau semua, tak ke jenuh aku nak kena tengok tutorial cara melukis kening! Siap ketumbit plak mata mak aku lepas tu. Hadoilahhh... kesian gila kat mak aku, tapi berdekah-dekah jugak aku gelakkan! Hahaha :D

Gitu lah citernya. Rupanya before tu abah aku pun dah kena cumanya takdelah tercampak macam mak aku kena. So, itulah sedikit drama action emakku di halaman kampungnya. Alhamdulillah takde pape. Haiii lahh emak....emakkk...

P/s: suka buat anak dia ni sakit jantung. Dah lah dulu pernah nak repair lampu lap-lip pastu meletup lampunya. Sabo je lah haih!


3 comments:

Amanda Suria said...

Menakutkan la...siyes ngeri...nasib baik takde pape

Diana Rashid said...

Mujur tak serius...lain kali sapu2 masuk kan dalam plastik sampah je..tak payah bakar..lepas tu nak balik bawak sekali bungkus tu singgah mana2 tempat buang sampah..buang je..tak payah bakar..bahaya tu..

tiga lalat said...

ingtkn mula2 baca tajuk ngeri sbb harga minyak petrol dh mahal skrg nih., hahar2 najib najib