Happy Three Friends

Miss Money

Monday 17 July 2017

Pengalaman Balik Kampung Naik Flight Bersama Baby Umur 2 Bulan

Salam :)
Hoyeah! Hoyeah! Kalau tahun lepas kitorang balik raya ke Johor naik ETS dan KTM, tahun 2017 ni kitorang balik kampung naik kapa gebang lah pulak. Haa amek kau dia punya upgrade tu kan, kapa gebang terus! Hahah :p

Sebab kitorang belum ada rezeki nak beli kereta, maka agak pening jugak cari solution camne nk balik Johor daripada Bangi ni, yelah sejak dah ada baby ni (umur 2 bulan lebih masa tu), tak boleh lah nak balik senang-lenang macam dulu lagi. Kalau naik bas, buatnya dia meragam... tak ke haru mak bapaknye ni haa~

Pilihan pertama konon nak naik ketapi tapi nak yang ada bilik punya, rupa-rupanya ketapi ada bilik tu dah takde lagi dah. Sedih betul :( At last, suami aku cakap;

"Tinggal satu je lagi cara, tapi takut awak tak nak pulak"

"Apa dia?"

"Naik flight"

Aku cam owh...okay. Untuk pengetahuan korang, aku tak pernah naik kapa gebang sebelum ni dan aku memang takut nak naik. Aku siap cakap dengan suami aku masa awal kahwin dulu, tak payah honeymoon kat luar negara ea, saye tak nak naik flight. Hahah! Tapi bila dalam kes macam ni, dah takde pilihan. Okay kan ajelah, kang tak balik beraya kat Johor lah pulak, hahah~

Cerita di Airport

Bangun awal pagi kan sebab tiket aku kol 10.30 gitu. So, ontheway ke airport, Diang dah membuta balik dah. Sampai airport, check in semua dah setel dia masih tido. Masa duduk tunggu flight dia dah terjaga tapi okaylah sebab dia masih diam je.

Dalam hati aku sebenarnya berdebar je sebab dengar pengalaman orang bawak baby naik flight, mesti menangis masa kapa gebang naik dan turun sebab masa tu berlaku perubahan tekanan dan baby akan dengar bunyi 'pop' tanpa henti di telinga mereka. Sebab tu diorang nangis, sebab sakit dengar bunyi tu. Tapi tu lah, terus berdoa dalam hati supaya baby Diang tak nangis nanti. TETAPIIII...

Masa beratur nak masuk dalam flight tu, boleh plak Diang meragam. Nasib baik meragam tak lama, so sempatlah mommy bergambar-gambar dengan ber-backgroundkan kapa gebang masa tengah que tu~ Hahah




Dalam Kapa Gebang

Kitorang naik Air Asia, first time masuk je aku cam ya ampun, sesaknyeee la hai. Bas ekspress pun lagi luas dan selesa kau tau. Seat dia dengan seat sebelah boleh buat gaduh kalau tersinggul bahu or siku. Sungguh rapat. Nasib aku duk sebelah suami, sebelah suami ada Uncle cina.

Baby Diang?? Baby duk dengan aku masa tu sebab kapa gebang kecik camtu memang takde seat khas untuk baby. Dia cuma bagi kita baby safety belt yang disambung pada safety belt si ibu. Diang masa tu dah rimas, dia dah start merengek dan nangis. Last2 daddy dia cuba dukung dan pujuk. Nasib diam dan terus tertido.

Camtulah position kitorang sepanjang dalam flight. Aku dapat seat tepi tingkap. Baby suami yang dukung sebab dia nak dengan suami. Jap lagi nak berlepas dah. Aku dah standby siap-siap sarung kepala dia dengan topi pastu tekap kapas banyak-banyak kat telinga dia. Terpaksa buat macam tu sebab cari baby earplug merata, tapi tak jumpa jugak!

Tawakkal je doa supaya baby tak nangis mase berlepas jap lagi. Orang kata, selain tutup telinga baby, susukan baby masa berlepas tu pun boleh untuk elak baby nangis, tapi dah Diang tido, maka kami berusaha agar beliau tidak terjaga masa berlepas tu.

Up! UP! And awayyyy~~~

Akhirnyaaaa Alhamdulillahhhhh, masa sepanjang berlepas tu baby Diang tidur dengan nyenyaknya sekaligus membuatkan beliau tidak menangis. Legaaaa teramat! Aku yang first time naik kapa gebang ni memang dah hilang dah rasa takut, sebab lagi takut fikirkan kalau baby mengamuk. Hahah!

Masa nak mendarat

Okay, ni satu hal jugak tapi Alhamdulillah jugak masa ni baby macam mamai-mamai dan mengantuk lagi so tak menangis. Tapi dia nangis jugak masa kapa gebang tengah pusing-pusing kat track untuk berhenti. Kuat juga lah dia merengek maybe sebab dah rimas. Tapi lepas je turun flight dia mula okay dah :D Yahooo!!
ROCKABYE BABY, ROCKABYEE~~

Sampai sudah, Alhamdulillah (n_n) Actually sepanjang atas kapal terbang tu perasaan aku agak bercampur-baur sikit. Rasa terharu, rasa sebak dan rasa gembira semua ada sebab aku sangat berterima kasih kat suami sebab berjaya tidurkan si Diang tu. Kalau tak, mesti dia merengek dan nangis2. Wuwu..


Okay, tu saje lah kisah kami naik kapa gebang masa balik raya ke Johor masa tu. Paling tak boleh lupa, bila sampai je dah nampak mak abah aku sambut kitorang daripada jauh. Kitorang sampai je kat diorang, mak aku terus amek baby pastu terusss je jalan menonong nak pegi kereta dengan abah aku. Sikit pun tak layan anak menantu dia ni haa lah sadis sungguh! Tunggu beriya sebab nak sambut cucu je rupanya! Hahaha~ hampeh betul.. (-..-')

Tips Tak Nak Bagi Baby Menangis Masa Kapal Terbang Berlepas atau Masa Mendarat

1. Tutup telinga baby (guna earplug / topi tutup telinga / tekap kapas kat telinga baby)

2. Susukan baby (utk yang BF, yang pakai botol tak sure, boleh je kot?

3 comments:

Jepun Mari said...

bukan mudah nak bawak baby naik flight, lg2 time nak kpal terbang nak berlepas dgn t.down..heheh
atok & nenek nak jumpa cucu je, mak apak tak heran dah hahaa

Cici said...

uish mekasih la babe update entry ni sebab I pun tak pernah naik -__- this sept insya Allah my very first exp ke langkawi dengan whole family. I agak gelabah sebab taktahu apa apa and what to expect. hahaha

i letak nama baby dengan i, so obviously i yang kena carry lah. macam mana la nak handle dia dengan tempat sempit macam tu oi. hopefully dia okay lah.

btw masa takde kete , i rajin sewa kete. hehehe. sebab melaka takde kapal terbang. hahahaha

ct cheery said...

Hahaha..Atuk nenek dtg sambut cucu ja. Mak ayh dia lantak Sana hahhaa