Happy Three Friends

Miss Money

Friday 6 February 2015

Ketagih Makan Beras Mentah??


Salam.
Pernah tak jumpa orang yang suka benau makan beras mentah? Or korang sendiri sebenarnya yang suka sangat makan beras mentah ni? Apsal ek? Boleh bagitau aku tak apekah nikmatnya memakan beras mentah ini?


Hasil carian aku di google, selalunya perempuan mengandung je yang makan beras mentah ni. Maksud aku 'makan' di sini bukanlah makan macam kita makan nasi tu, tapi makan yang kunyah-kunyah sikit2 macam makan jajan tu. Tapi, ada jugak yang tak mengandung pun haa, punn suka makan beras mentah; macam mak aku sendiri dan sepupu aku.

Mereka ni suka betul makan beras mentah, sampai dah macam ketagih. Mak aku selalu kalau pergi pasaraya, kalau lalu je kat tempat beras, haaa dia tak boleh tahan dah. Dia cakap, bau beras mentah tu sedap samgat sampai dia macam nak koyakkan je plastik beras tu semata-mata sebab teringin nak kunyah makan beras tu. Macam ada dadah pulak~ hahah..


Selalu jugak aku larang mak aku makan, takut ada kesan apa-apa ke, sebab aku dengar-dengar orang cakap, makan beras mentah boleh buat kita kurang darah ke apa entah, tapi bila aku search di google, ianya MASIH BELUM SAHIH. So, tak tau apekah bahaya dan kesan daripada memakan beras mentah ini. Harapnya takde papelah yek...:)

Tapi pada sesiapa yang mungkin alami benda yang sama or tahu apa-apa info pasal tabiat 'suka makan beras mentah' ni, bolehlah share di ruang komen ya..(n_n) Terima kasih~

p/s: then ada satu lagi tabiat pelik yang aku baru tahu, iaitu suka jilat sabun mandi before guna. Seriousss wujud???


71 comments:

Unknown said...

mak akak kata kalau masa mengandung suka makan beras mentah nanti anak lahir mudah kena jaundis.

hana hadi said...

nie kes mengidam ke apa.huhu

eima said...

pelik .... tap aku normal .... tak de ape2 yg buat aku ketagih

emmadianablogspot said...

memang tak boleh telan kalau makan nasi mentah ni , aigooo

k jum singgah :)

http://matalensajemariberceloteh.blogspot.com/

Apple of my eyes said...

Akk Suka topic ni.,fhm sngt situasi mak adik SBab akk pun sama Hahahaha especially klu gi supermarket mmg suka pusing2 kt tmpt beras..btul tu....rasa cam mkn msa tu juga..trase2 kecur aje

Unknown said...

Akk pun suke topic ni....same situasi dgn ape yg akk alami....sampai sekrg still mkn beras mentah...da mcm ketagih...n klau g supermarket xsah kalau x g bhgn beras....kecur liur....

Unknown said...

Sama macam sy..sy start mkn beras mentah dr umo 14 thn..smpai skrg 22..mula dr secubit...segenggam...lama2 ketagih smpai 3x cawan penuh beras...mmg x dpt nk kawal..susah sikit nk brhenti mkn sbb benda tu dh mcm dadah..skrg ni dlm proses berhenti...hari2 klu rasa nk kunyah beras,sy beli chewing gum..kunyah chewing gum lelama..x pun,kunyah nestle fitness...mmg keras,sama mcm keras..try la..mane tau kot2 boleh berhenti....

prinsesskittyku said...

Ya Allah rupenya ramai yg bermasalah mcm sy...sy sejak jadi kecur liur xtertahan nk mkn beras sejak darah sy turun smp 5.7hb disebabkan period bleeding dalam bulan 1 or bulan 2 tahun ni 2015..sejak tu sy suka bau habuk n debu..bila dpt hidu rasa lega sgt...lps tu teringin nk makan beras mentah..tp sy tahan lg..smp la bulan 6..sambil basuh beras utk masak..air liur dh kecur sgt dh tgk beras...sy rasa secubit beras tu..sedapnyeeeeee...rasa lagi....sedapnye...rasa lagi...n lagi....maybe smp stgh cawan kot sy rasa waktu tu...lps tu esoknye bila blk je keje mesti terbayang beras mentah..sedapnye klu mkn ni....smp umah sbb tkt ada kuman ke apa kat beras tu..sy cuci beras tu n goreng beras..hangus skit..tp rasa xsesedap yg blom digoreng..aduhhh cmne nk bg hilang rasa ni...rasa mcm ketagih pun ade ni...padahal sy bukan penggemar beras pun...tetiba je dtg..

Unknown said...

Sya pon sma gk ska mkn brs..tpi drh period awk ade mslh x.

Unknown said...

utk makluman....makan beras mentah boleh menyebabkan haemoglobin low.... tu yg sy tahu setakat ni....sekian

Anonymous said...

makan beras boleh menyebabkan haemoglobin low..

Anonymous said...

makan beras boleh menyebabkan haemoglobin low..

Anonymous said...

Ada gak yg sama ngan aku.. klau direndam dulu lagi perghhhhh.. dulu mak slalu mrh.. katanya muka nmpk pucat klau byk mkn beras.. tp skrg dh kawin, hari2 mkn sbb mak x nmpk... hehehe

nini said...

My mil sukaaaaa mkn beras mentah time pegnent...nasib baik la kite tadekkk yang pelik2 ni...hahaha

Base said...

Saya jg ketagih beras, x tau sbb apa, asyik teringat je beras, rasa puas kalau dpt kunyah2 dan gigit2 beras tu. Mcm melepas geram pun ada. Skrang goreng beras dgn biji habbatus saudak.

Unknown said...

Assalamualaikum Ya Allah sya pun sama..cuma sekarang ni basuh beras tu bersih2.,tus airnya lepas tu buh air massk...Biar beras yg direndam tu lembut dn kembang... Dh kembang kacau dn hirup dgn sudu plastik atau straw.kunyah2 dn kemam air beras tu..dn telan...dulu suka jugak hidu debu beras tu...tetapi setelah di priksa terdapat ulat beras yg halus...warna coklat perang...sejak tu tknk hidu lagi...Sapa tahu mcmana nk berhenti.

Unknown said...

Saya pun tk boleh tgk iklan beras kat t.v..
Saya pun tk mngandung tapi sedap mkn beras yg dh Di basuh.dn rendam dlm air.

Unknown said...

Bukan semua jenis beras tau...
Beras cap rambutan/Jati je saya boleh makan.

Unknown said...

Masyaallah saya ingatkan saya seorg je yg ketagih gila dgn memkn beras mentah ntah kenpa tp rsa beras tu mcm terasa bila rasa ingin memknnya dah cuba brhenti tp x ble la pula x smpai beberapa minit msti rasa nak mkn beras mentah tu agak susah hilangkn tabiat ni la

Anonymous said...

Samalah..dlm keta beras jatuh2 bwh kerusi.....mcmna nk stop ey?..masa memandu selalu mkn beras utk ilangkan ngantuk..mujarab plak tu...adeh...hihihii

Anonymous said...

Samalah. Sy makan beras mentah since umur 10 tahun. Tp bole makan beras jenis basmati je sbab dia x keras sgt n x bnyk kutu

Anonymous said...

sy dr remaja dlu mmg ketagih mkn beras
bau dia sgt sensetif sampai tahap x leh thn nk ngunyah..
oena benti jap mkn sbb duk rmh mertua malu nk tnjuk dpn mertua
mcm org gila bila x dpt mkn..
lps pndh tabiat 2 dtg blik n makin kuat pulak..
kesan akhirnye sy menghidap talesemia dan keputihan..
skrg keputihan 2 da dluar kwln n mgkin akn jd kenser..
rasa menyesal n takut sgt..
tp tabiat mkn beras xdpt dbuang jugak..
huhu

Anonymous said...

Assalamualaikum...ramai juga geng akak kat sini yg krakkrakkrak gigit beras...akak time pregnant & x pregnant pon x boleh tahan tengok beras..sampai kena bebel dgn husben...cemano nak quit ni...rasa dr anak daro suke makan beras mentah...nak kata hb low...masa anak 1 & 2...hb cantik...cuma anak no 3...huhu...mmg low sangat..

Anonymous said...

Xde apa2 kesan sampingan yang memudharatkan...cuma kadar penghadaman beras menjadi lambat kerana butir2 beras tak sehancur2nya Dan masih pejal walaupun dimamah dlm mulut....Namun enzim yg terdpt DLM liur menyebabkan beras menjadi lunak dan larut serta zat2 yg terdpat dlm beras tersebut yg didpati secara mentah tidak mengandungi kabohidrat yg tinggi bagi menghasilkan darah merah...jadi itu saja kesan sampingannya yg saya tahu. Wallaahu a'allaam

Anonymous said...

Maaflah. Dah setaun baru nak komen. Haha. Tp sy tertarik ngn komen awak sebab sy skg baru je mcm tiba2 ketagih makan beras mentah. Sy tertarik mula2 awak start mkn beras mentah. Sebab saya rasa sy ketagih mkn beras mentah ni start saya period lama giler xberenti, lebih sebulan dua. Huhu. Tp sy xcek pla hb drah sy. Tp mmg sy rasa agak pucat banding selalu. Sy pun jd runsing tetiba jk ketagih nk mkn beras mentah. Kadang2 blh terpikir2 then kecur liur 😅

noora said...

oomaigaddd...saya pun sama....ketagih sngat2,klu travel rasa mcm nk bw spare ja dlm handbeg...hmmm....xpa kut ketagih beras nohh...dr ketagih dadah...ngeee

Anonymous said...

Sy punnn. Smpai gigi byk lubang2. Nk benti tp x boleh. Boleh benti kejap je. 😢 Mkn beras tu da mcm mkn nasi. Smpi kat tmpat keje pon teringat2 beras kat umah. Camne nk hilangkan ye? 😂😂

Anonymous said...

Sy laki..tapi sy pon suke kunyah beras. Siap ada kontena beras tepi katil. Mcm mna tuuu?? 😂

Neza Q said...

Sy pun suke makan beras...tp sy beli beras yg dh dicuci dipack macam adabi...nona..tp favo sy nona..entah knp sedap sgt..beli yg dibuat nasi impit tu..sebb dah dicuci..sy pun habit mcm ni..entahla nk buang camana..klu lalu je tmpat beras..rase cm nak baring je kt situ..hahahaha

Unknown said...

Sama la dgn sye,sye pn laki jgak,,gigi byk sgt berlubang sebab suke mkn beras..sye mkn beras Jasmine super 5 dn beras wangi shj..wajib ade spare dlm beg keje n dlm Kete..klau kt umah mmg abes 3-4 cawan la..klau nk travel plak salu nyr sye beli yg 5kg..bini plak da penat membebel psl sye salu mkn beras..buat mase skrg sye xprnh trpikir utk berhenti mkn beras..

Anonymous said...

sy pun ketagih beras.
dr kecil lagi smpai sekarang.
sy risau sgt dgn kesan sampingan. tp tak tahan kalau tak kunyah. kalau sy busy boleh sy lupakn beras sekejap..tp kalau dh dtg gian tu, mmg gila fikir beras je. selagi tak makan selagi tu ingat beras. sgt sedappp

Anonymous said...

Aku pun suke sesgt mkn beras mentah ni.da cam ketagih pun ya huhuhuu...aku mkn dlm secubit buat cam snek hahaha...time basuh beras hmm terliuq!
Dingo gak org tua2 ckp darah akn jdik low tp aku rsa ok jer lg huuuwwaaahh...huhuuhu...camner ekk nak ilang kn rsa NAK mkn tu?

Ustazah Cikjah said...

Hihihi...bau beras tu sgt mngujakan...can not help myself...mesti nak kunyah jugak...dpt 3..4 biji pun dah lega lah..

Unknown said...

sy pon sama ketagih beras. beras yg paling sy suka beras hancur.. yg pecah2 tu yg sedap makan.. skrg beli beras faiz.. pon hancur juga.. tp dah cuba kurangkan... dulu msa bujang semngkok sy simpan siap bawak kt asrama. tp sy pilih bhgian pecah je... yg panjang2 sy xminat... hb memng low selalu.. dan pernh masuk darah sbb hb turun 6.7.. sampai sakit kepala mcm nak pecah... berenti jugak tp kejap je insaf... buat balik cuma sikit2 jela kalo time teringin sgt

Anonymous said...

Akibat Terlalu Sering Makan Beras Mentah

Berikut ini adalah akibat terlalu sering makan beras mentah yang menjadi dampak buruk bagi kesehatan pada tubuh anda, yaitu :

Apabila anda sering mengkonsumsi beras mentah, maka anda akan menimbulkan sakit perut atau diare. Mengapa demikian? Sebab, beras mentah yang dikonsumsinya itu mungkin bisa terjadi karena tidak bersih dan juga beras tersebut sudah menimbulkan salah satu virus atau bakteri yang masuk kedalamnya.
Akan menimbulkan suatu penyakit yang menyakitkan seperti perut kembung dan juga maag. Ini diakibatkan oleh pencernaan makanan yang lambat dan tidak mampu mencegah kandungan yang berlebihan.
Akan menimbulkan penyakit cacingan. Ini terjadi, apabila orang yang mengkonsumsi makanan beras mentah, maka semua telur cacing yang ada di dalam perut akan terkontaminasi. Sehingga dapat menimbulkan penyakit cacingan.
Akan menimbulkan kerusakan pada gigi. Ini berakibat dari mengkonsumsi beras mentah dan tidak langsung menggosok gigi. Karena, ada beberapa butiran beras kecil yang sudah dikunyah, dan akan terdiam di salah satu gigi.
Demikianlah pembahasan tentang sejumlah akibat dan dampak negatif jika sering memakan beras mentah. Semoga bermanfaat untuk menjaga kesehatan kita semua.

Anonymous said...

ikutkan sy ni dh makan beras dari umur 11 tahun..mak masa ngandungkan sy makan beras..mgkin terkenan pada sy..kakak2 pun ade makan beras jugak.sedapnya beras ni sbb rs lemak dia tu..kunyah2..dl kt asrama bwk..dlm handbag bwk..

skrg dh berusia ckit kena control..sy xtelah beras tu sebaliknya just tiap kali lps makan amik beras segenggam basuh, kemam2 gigit pastu buang blk..just bg puas kt mulut je..

plus kebaikan beras ni dpt mghilangkan bau mulut..selepas kte mkn..cth mkn benda yg brbau n kuat..best je dpt kemam beras tu..lemakkkk!!

Anonymous said...

Skrg ni tgh stress sbb kelmarin batuk n kuar darah fresh.terus g hospital.tak xdpt cari punca.tmbh masalah lg hb low 5.6 je.aku rasa sbb tabiat buruk ni le.sejak 5 tahun lalu suka mkn beras mentah.puncanya kat umah mak masak beras wangi.jd suka la hidu baunya.mulanya episode dgn bwk bekal dlm botol kecik ke tempat kerja.mula hidu je kmudian nk tau apa rasa klu hidu + kunyah.tp tu lah rajin plk pilih satu2 mengasingkan pilih yg elok je.lg teruk bila siap spare dlm peti sejuk.lg sejuk lg sedap..hari ni hr ke3 tak kunyah..rasa tringin tu mmg amat sgt..ada 3 bekas lg yg diisi dlm bekas size 250ml yg blm di jamah.ntah lah..mampukah aku bertahan.

Anonymous said...

Skrg ni tgh stress sbb kelmarin batuk n kuar darah fresh.terus g hospital.tak xdpt cari punca.tmbh masalah lg hb low 5.6 je.aku rasa sbb tabiat buruk ni le.sejak 5 tahun lalu suka mkn beras mentah.puncanya kat umah mak masak beras wangi.jd suka la hidu baunya.mulanya episode dgn bwk bekal dlm botol kecik ke tempat kerja.mula hidu je kmudian nk tau apa rasa klu hidu + kunyah.tp tu lah rajin plk pilih satu2 mengasingkan pilih yg elok je.lg teruk bila siap spare dlm peti sejuk.lg sejuk lg sedap..hari ni hr ke3 tak kunyah..rasa tringin tu mmg amat sgt..ada 3 bekas lg yg diisi dlm bekas size 250ml yg blm di jamah.ntah lah..mampukah aku bertahan.

Kak umi said...

Masalah yg sama dgn kak umi...suka makan beras. Balik keje terus cari tong beras...dulu kak umi tak basuh beras tu coz bau dia mengancam...tp rasa ada benda gigit lidah....so ubah trend...cuci dulu bg bersih..br makan..betul dik..beras cap rambutan atau jasmine 5 yg sodap...

Anonymous said...

saya dari tingkatan 3 ketagih dengan beras.. smpi bwk g skola..skang sy da mencecah 27 tahun.. sy menghadapi anemia kurang darah merah..sy mkn beras sllu dpt batuk2 kering, stop mkn beras baru x batuk..

Miyami said...

Snpai gigi belubang lubang. Sme lah kita. Haha..mula dr zmn skolah..stop kejap zmn belajar mktb..tp blik cuti mmg beraslh plg diigt..lpstu dh keja ni..tggl ngn housemate.. Kurg dh ckit mkn beras..tp kalau stress mmg akn mkn..mkn senyap2 lah..so.skrg kurg dh mkn beras.takut jugak kalau ada side effectnya. Skrg mnyesal gigi belubang...gigi depan elok je..gigi blkg..haishhh..haha..nak stop dah mkn..sbb busy keja so kdg lupa...

marsha_umaira said...

sy pon...da setahun makan beras..sorok2 bawe g tmpt kerje..uwah... sshnye nak bhnti..mmg mcm ktagihan gitu

Anonymous said...

i love this topic😄... saya pon ada habit makan beras mentah. Dari sekolah menengah lagi. Now saya dah 26 tgh mengandung.. tapi quantity saya dh kurang kan lah. But still curi2 makan. Lepas tu kene minum air putih byk2. ..

Anonymous said...

Adakah ketagih beras ini berpunca dari kita bleeding. I mins period lama nak stop sampai kena tahan hospital untuk tambah darah. Saya pun ketagih makan beras sejak saya mengalami masalah oeriod yang berpanjagan. Entah mcm payah nak berhenti. Kadang2 pergi tempat kerja pun saya curi2 bawa..dan kunyah 2 3 butir utk lepaskan gian ketagih mkn beras. Dan bila di rumah pula..bila sudah star kunyah beras, mula lah tak nak buat apa2..selagi suku pot beras x habis. Gila memang betul betul gila :(

Unknown said...

sy start bln 6 tuari ktagih mkn beras.. punya ssh nak stop ya allah. smpai ada yg igt sy preggy la pl.. pdhl xda laki pon. hmm.. asl nak stop msti air liur kecur. x tahan trus cr beras

Unknown said...

rupanya ramai yg ada habit mcm ni....saya pun sama....sebut beras pun rasa dah kecur...x sabar nak balik mkn beras...sambil.masak kat dapur pun beras macam melambai-lambai jer....

Anonymous said...

Yaaa....ampun ramai rupanya geng makan beras ahaha... Saya botol tempt simpan beras merata dlm rmh...sebelah tempt tidur, ruang tamu dlm handbeg tak boleh free sikit tiada kerja mesti nak kunyah beras sbb takut kesan sampingan tu yg p Google tpi mestiii tewas klu jumpa butir berassss huhuhu....

miss potato said...

Tak sangka ada juga orang mcm saya ni...ingatkan saya sorg je pelik...selain beras saya suka makan kertas,tisu,kayu yang pencungkil gigi tu...saya pun tak tahu kenapa dengan saya ni...dari kecik memang dah begini...takut juga ada effect kah apa tapi saya suka hidu bau mrka...

Anonymous said...

Saya pun sama... Blk kerja terus Cari beras.. Tak suka yg dcuci. .Huhuh... Makan terus segenggam penuh . Boleh buat kajian ni . Sebab dan akibat hebit ni ...Tp semenjak sy bleeding Lama ari tu saya suka sgt makan beras. .

Anonymous said...

Wahh..ramai ye geng saya..saya baca2 komen korg semua ramai yg kaitkan dgn hb low n prolonged menstrual.. Saya rasa mgkin beras la puncanya..sebab saya pon sama..suka ratah beras dan alami sakit tu sampai tahap kena masuk darah tiap2 tahun Dr 1997-2002..masa kat hospital doc mention anemia:menorrhagia..mungkin sakit tu Ade sangkut paut dgn ratah beras..saya ratah jenis kunyah sebutir2 dgn hujung gigi sampai la hancur jd cam serbuk bukan mkn mcm mkn nasi

Unknown said...

Saya pun penggemar beras mentah.... Mcmana nk stop ek..?? Risau boleh attack sakit buah pinggang atau anemia je. Dulu kunyah beras 5@6 biji je tp skg dah jd segenggam lak.. Adoi mcmana nk stop ni. Husband smpi ckp nk sorok tong beras.

Unknown said...

Saya penggemar makan beras, sy baru 3@4 bulan buat hbit ni... Baru2 ni masuk HUKM sbb HB rendah giler 6.6 je(masuk 2 beg darah)... Tertiba teringat tabiat suka makn beras tu mungkin itu lah punca nya. Saya masih menunggu keputusan terperinci dr hospital..harap2 x ada apa2 penyakit yg dihidapi..satu pengalaman yg x dpt dilupakan. Terus buang tabiat tu walaupun hati ni masih terpanggil2 oleh beras tu utk kunyah dia...heheehhe....

secret92 said...

sy dr upsr suka mkn beras, bnda ni berlaku sejak mak kerap kali minta sy tanak nasi, sedap plak rasa kepuasan tiap kali mkn beras menth, skrg umur sy da 26thn still mkn tp mkn beras wangi je jenama thai king tu.. sedap n lembut. tp perna skali sy masuk wad kurang darah merah,doktor masukkan 2 plastik darah sbb hb low as 6.7 je. doktor cari sbb xdpt, biarlah kita je tau napa trun mendadak mcm tu. hopefully dpt berhenti sbb nak kawin da ni, xnak la effect g anak plak kalau ada anak nt kan.:(

Unknown said...

ank yg sy x makan beras la x kena jaundis..

Unknown said...

huaaa...ramainya..x tahu la nak ckp jd ketagih beras sbb hb low ataw mkn beras yg menyebabkan hb low..sy start mngndung anak k2 jd ktagih yg truk..dr anak dara lg suka mkn beras..tp gitu2 j la..time nak msk nasi..tp time mngndung no 2..jd ketagih 1 mcm..tp lps bsalin tu mcm boleh control lg..tp sejak ngndung no 3..ktagih jd lg truk n lps bsalin pon still mkn..bkn sikit..bnyk sgt..smpai sy nk kira bnyk mn sy mkn..sy letak 1kg beras dlm 1 bks..thn 4 hr j..so dlm sehari mkn lbih kirang 250g..rsa mcm dh too much..to yg google tngok kot2 ada apa2 tips..jumpa pulak entry ygni dgn komen org rmai yg mempunyai tabiat yg sama..

Unknown said...

As Salam....wahhh ramai ye geng yg suka makan beras ni....saya ingat saya he yg pelik...saya start Dr sekolah menengah....malam2 time study tunla peneman...sorok2 sebab make marah....bila dah duk sendiri ni lagi teruk...ambil sebekas beras sambil tgk tv makan....sedapnya....betullah la mmg ketagih...tp alhamdulillah sampi umur 40 ni pun x de lah masaalah anemia.....masih penagih tegar...ermmmm bila nak berhenti ek...

my secret life...... said...

Sy stat mkn beras time mgandung ,dh bsalin dh tk mkn.tp ank yg last ni,dh bsalin pun masih mkn lg,skrg ank yg last dh drjh 5 pun��.bkn mkn bnyk.sikit2 je dlm 15butir gitu,sblom mkn cium ambik bau dulu.mcm ketagih plk.tiap kali msak nasi mesti msuk mulut dlm 10 butir beras��. Biasanya lepas mkn ,nk je kunyah beras sikit.��

Anonymous said...

Dulu saya suka betul makan beras mentah,bau dia tu ya ampun menggoda sungguh boleh kecur liur dibuatnya.2 tahun lamanya saya makan beras,tapi sejak saya mula batuk-batuk setiap malam dan kerap pening kepala,saya mula berhenti makan beras.Mungkin akibat memakan beras tu buat saya batuk.Sekarang bila terasa hendak makan beras,saya cuma gigit 2,3 biji kemudian buang dan terus berus gigi.Tak baik sebenarnya habit makan beras ni kerana boleh merosakkan gigi,jangkitan bakteria,dan menyebabkan anemia.Nak stop memang payah tapi demi kesihatan,kena stop jugak.

Anonymous said...

Selalunya orang yg ketagih dgn non-food objects ni ada masalah penyakit / mental. Lebih baik check dengan doctor.

Anonymous said...

Hi, saya Sara. Saya pun ketagih makan beras mentah. Tapi memang betul makan beras mentah ni boleh sebabkan hemoglobin rendah dan habuk pada beras boleh sebabkan batuk berterusan. Sejak ketagih makan beras ni, rasanya susah nak berhenti dan selalu teringat-ingat nak makan beras. Mesti kunyah beras dalam sehari baru puas hati. Ada orang kata, punca kita ketagih makan beras ni ada kaitan dengan kekurangan zat dalam darah.

Unknown said...

Saya pn sama. Ketagih mkn beras mentah ni. Start dri umur 11thun smpai la umr 25 tahun. Nak brenti mkn beras ni tpi mcm susah sngat plak sbp bila tk mkn beras, fikiran tk prnah lari dri ingatkn beras tu. Nak tk nak tpaksa jga mencari beras.sy pn tk tau knapa rasa beras tu sedap sngat bila dikunyah.ketagih mkn beras tu mcm ketagih dadah plak. Seriously sy nk brenti sngt mkn beras mentah ni tpi tak tau mcm mna cara ny.. Ada tk sesiapa kt sni yg boleh tolong bgi tips2 utk brenti mkn beras mentah.. I realy need you help. 😭😭😭😭

Annlara.JC said...

Waaa...ramai pula geng mkn beras ni.. kita geng! mkn beras sejak umur 16 thn..sampai skg 38 🤣🤣... hinggakan anak pun terikut ikut.. harap x da la keaan sampingan yg memudaratkan..

Unknown said...

Tp betul ke makan beras mentah.. Keputihan jd sgt bnyak (bg kaum hawa lah).....

Unknown said...

Ingatkn sy je Ada Tabiat suka makan beras..sy dah try nk stop tabiat Ni.. Tp susahlh.. P mana2 bawa beras Dlm plastik..kunyah sikit2..p shopping mall masuk bahagian beras air liur mulalah kecur.. Gila kn.. Huhu Cmna Nk stop Ni.. Laki pun ckp sy Pelik..terbawa Tabiat masa pregnant..ank dah stahun lebih..tp still Lagi.. Tgok TV ke msti ambil sikit buh dlm cawan..xsedar shari ada 5 cawan beras dok kunyah.. Aduii

kimkai_syfqhxx said...

Woah ramainya geng makan beras ni.. Samalah ..Sy pon ketagih jugak.. Masa umur 13 tahun dah start makan beras..ada jenis2 beras jugak yg sedap nak makan macam jati ,beras wangi.. Sampai umur 16 tahun tu masuk hospital utk tambah darah sbb doktor ckp hb kurang.. Skrg dah masuk U.. Rasa ketagih tu ada lagi.. Tapi kena tahan lah rasa tu sbb tak bawak dah beras tu ..

Unknown said...

Ingat saya sorang je ada habit ni...ramai yer...aduh x bleh stop...makan beras mentah

Anonymous said...

Lorh.. Ramai nye ad ketagihan y serupa... Samela ngn ak.. Ak mmg prolong n heavy mensus.. Hb 7 je. .pn ketagih mkn beras...lau duk tgk tv tibe2 teringat beras, cpt2 g dapur, ambik beras segenggam. ..sadis sungguh

Anonymous said...

Aku suka makan beras mentah dari kecik lagi dari secubit sampai sekarang segenggam sekali hadap. Kalau xdapat kunyah beras rasa geram gigi terkatop katop. Pada tahun 2015 aku disahkan menghidap penyakit buah pinggang stage 5 (umur 27) dan masa tu HB aku 5. Dah masuk darah pon HB aku sangat rendah sampai doktor ambil sumsum aku untuk check ada masalah apa tapi semua okay. Aku tanya doktor ada kaitan ke dengan habit suka makan beras mentah dia cakap disebabkan badan aku kekurangan zat besi dan mineral2 lain aku jadi ketagih terhadap ’makanan’ yang bukan makanan ni mcm beras dan ais. Penyakit tu nama dia PICA. Cadangan aku siapa yang macam ni pergi buat blood test dan saringan buah pinggang. Tak salah check kalau boleh kesan awal lagi baik jgn jadi macam aku dah last stage xde guna kena dialisis seksa sangat masa muda hilang sekelip mata. Hati hati semua jaga kesihatan.

Kak umi said...

Akak pun ketagih makan beras....lama dah, tapi sekarang lg menjd jadi...hehe..akak basuh dulu beras tu dgn air panas, klu tak, rase mcm ada sesuatu gigit bibir dan lidah....

Unknown said...

Ms pregy mkn beras.. Xbyk secubit je... Blh dikatakan hr2... Kesannye hb sy asyik low je... Stop jap... Tp skip jg curi2 mkn... Tp yg bagusnye ank sy lahir kulit putih bersih..

AyuMiFR said...

Salam.. anak sy dr usia 9bulan smpy lah skg dh 2y.. suke mkn beras mentah.. lw tak bagi mau menagis.. lw dia xnmpk xper.. jgn dy nmpk sy nk masak nasi.. msty mnx 1 atau 2suap.. sy dh limitkan utk 1 suap atau 2 suap.. and sy msty ckp dh ckop, so dy faham.. lw x, secawan beras pn dia boleh hadap😰