Happy Three Friends

Miss Money

Friday 18 November 2016

Pengalaman Buat Pregnancy Test Sendiri

Salam (n_n)


Hahaha, lama tak update blog tetiba sekali update terus update cerita pasal buat pregnancy test sendiri kan~ Pregnant ke puan Lynn Damya ni? Hahaha, kalau nak tahu sila lah baca cerita di bawah ya (n_n)

Alkisahnya, pertengahan bulan Julai yang lepas, aku macam dapat rasa something yang lain pada diri aku. Adakah aku akan berubah menjadi mutant-X??? Owh tidak, aku cuma dapat rasa macam aku ni mengandung je~ eh, macam pregnant je~ tapi taknak lah cepat perasan kan. So, aku diamkan je dulu. Tak cerita kat suami pun, hahah :p

Tapi bila aku kira period aku macam dah lambat dua minggu, aku terus cerita kat suami, dan rupanya dia pun perasan benda tu. Before ni aku pernah mention aku macam nak period, tapi sampailah ke hari tu, periodnya tak muncul2 jugak. So suspen!

Nak pergi doktor terus untuk confirmkan pregnancy, takut malu pulak kalau 'kosong'. So, tindakan yang paling bernas dan kurang memalukan adalah dengan check sendiri pregnancy guna pregnancy test tu haa...

Pun malu jugak masa nak beli kat farmasi~ HAHAHA!
Jenuh jugak lah pilih nak beli yang mana satu, ye lah first time kan. Duk belek-belek mana satu lah konon yang bagus, padahal sama je semua. Last-last pilih lah brand Dip N Tell tu dengan harga Rm8 lebih. Dapat free urine cup you'all~ Hebat kan! Hahaha~

Balik rumah terus kami masuk bilik, masing-masing nervous. Aku ni lagilah nervous weh nak pergi check sendiri. Tak tahu nak menghadapi kemungkinan selepas tengok resultnya nanti. Take time dalam 10 minit jugak sebelum aku akhirnya memulakan operasi pemeriksaan ke atas diri sendiri.


Caranya ada ditulis di belakang kotak. 'Wee wee' sikit dalam urine cup dan celupkan hujung bahagian kertas yang betul ke dalam takungan tersebut. Kalau 2 garisan muncul maksudnya, berisi.

Tak lama pun aku tunggu resultnya, mula-mula garisan pertama muncul.....then,


TADAAAA!!
Muncul pulak garisan kedua sedikit demi sedikit. Dan aku pun terdiam, rasa macam, eh, aku pregnant ke? Masa tu blur, tapi air mata macam automatik keluar sikit. Hahahah~

Suami aku pun blur je masa tu, masing-masing diam tak tau nak cakap apa. Gembira tapi blur. Hahahaha lawak betul kalau ingat balik. So, itulah dia cerita masa aku test sendiri guna pregnancy test. Sebelum ni aku bajet kalau aku mengandung, ada lah sikit macam scene yang biasa ada dalam drama2 melayu tu.

Muntah-muntah sikit, lepas tu pengsan. Celik-celik je dah kat klinik dan doktor datang ucap tahniah sebab pregnant. Rupanya takde pun, hahaha! Drama semata! Cheh~

2nd Confirmation di Klinik Swasta

Rasa tak percaya tu masih kuat even tanda-tanda yang ditunjukkan sangatlah menunjukkan aku memang tengah pregnant. Nak jugak kena doktor yang confirmkan, hahaha...so kat klinik tak buat apa pun, sama je dia check jugak guna kertas pregnancy test tu.

Cuma kalau buat confirmation kat klinik lebih meriah gitu. Daripada doktor sampailah ke staff2 klinik semua senyum lebar ucap congrates kat aku. Comel betul! Hahaha~ pastu dapat ubat Folic acid ni haa...
Folic acid ni rupanya penting untuk perkembangan tulang belakang bayi. Doktor tu cakap patutnya awal-awal bila tahu mengandung, dah kena consume folic acid ni. So, total buat pregnancy test, ubat dan consultation kenalah Rm40 :)

Dan sekarang, aku tengah mengandung dah masuk 4 bulan 2 minggu gitu lah. Alhamdulillah~ Banyak benda baru yang aku hadapi, hahahaha nanti aku tulis lagi ya. Terima kasih sudi baca (n_n)

P/s: masa hari raya lepas, ade sorang kawan mak mertua aku share tips untuk dapat anak, next entry aku update ye (n_n)

2 comments:

nora razalli said...

tahniah!

take care awal ni ye :)

eima said...

tahniah dik .... 18 minggu ???
edd pd 10 - 17 hb april 2017 ??
sempat puasa dan raya tu .....