Happy Three Friends

Miss Money

Tuesday 29 November 2016

Perkembangan Memasak Selepas Kahwin

Salam (n_n)
Seriously masa aku sekolah menengah dulu, amatlah penat telinga ni nak dengar makcik dan pakcik aku yang bising sebab aku tak reti masak. Sindiran biasa yang akan terhambur adalah; Camne ngko nak kahwin kalau tak reti masak??? Hahaha! Ye, memang begitulah keadaannya, aku memang tak reti memasak dan takde insisiatif langsung nak menolong orang yang tengah memasak. Cuma aku pegang satu je, lepas kahwin nanti aku belajar lah~ kan?


So, sekarang aku dah kahwin, dan Alhamdulillah sedikit demi sedikit skill memasak itu datang dengan sendirinya bila kita rajin hendak memasak.

Cara aku belajar masak dekat rumah mertua

Dah lah dengan tak pernah langsung memasak, duduk pulak sebumbung dengan mertua kan, kau imagine lah level keyakinan aku nak memasak tu rendah mana? Hahaha, tapi aku cuba jugak, nasib suami aku memang dah tau aku tak reti masak. Hihi :p

1. Tolong-tolong bila mak mertua masak dekat dapur tu haa...
Ye, walaupun aku tak pernah tolong bila mak sendiri masak~

2.  Google resepi
Ini harus supaya aku kadang-kadang aku dapat tolong masak sekali.

3. Cuba memasak masa mertua takde kat rumah
Hahaha! Ni paling adventure sekali aku rasa. Gigihlah cuba masak masa mertua kerja, pastu rasa sendiri. Kalau okay, boleh letak bawah tudung saji, kalau tak ok ke tong sampah lah jawabnya. Tapi, alhamdulillah setakat ni semua berjaya dihidangkan..hahah!

*******************************
Lama-kelamaan, basic skill nya tu mula meresap dalam naluri pemasakkan aku. Hahah, naluri apekah itu, wujudkah? :p Daripada asalnya aku cuma berani tumis / masak sayur untuk family mertua aku makan, sekarang aku dah jadi lebih yakin untuk cuba ke lauk utama pula.

Contoh Lauk-pauk Yang Berjaya Aku Masak

1. Sotong Sambal (gambar google je, masa tu belum ganti smartphone yang rosak, hehe)

2. Telur goreng masak sos (gambar google jugak)

3. Masak kari (ni aku nak try2 masak kari, guna telur goreng jugak, nasib jadik cuma kuahnya pekat sikit)

4. Ayam goreng berlada & black pepper (ni sedap gila, aku suka, hahah)

5. Ayam garlic berlada & sayur bendi tumis telur (ni hiadangan khas untuk suami aku, paling berjaya lah setakat ni sebab dia suka gila rasa ayam tu, macam ayam kat hotel katanya..hahaha)


5. Then, yang paling latest aku buat sabtu lepas adalah, NASI LEMAK~~~ hahahaha asyik masak sayur dan lauk je, nak jugak try masak nasi special kan :D


Seperti biasa, aku cuba masak ni masa mertua aku semua balik Ipoh, tinggal aku dengan suami je, memang masa yang tepat untuk cuba masakan baru kan! Hahah, so Alhamdulillah semuanya jadi, nasi memang sedap bak kata suami aku, rasa sambal pun okay cuma aku kena improve lagi, kering ngko sambalnya.

Aku mesej tanya mak aku, kenapa, rupanya sebab kurang minyak. Hahahah, padanlah kering kontang pekat gila sambal aku tu :p Hihi..

So, itulah dia cerita perkembangan skill memasak aku lepas kahwin ni. Aku tak tau aku jadi rajin memasak sebab pembawakan baby, atau sebab memang dah lama aku gian nak cuba memasak. Apapun, paling best adalah bila suami puji masakan kita, feeling dia sangat mengharukan...haha (n_n)

P/s: ramai yang kata kalau masa ngandung tu kita jadi rajin, maksudnya baby girl..hihi (n_n)


3 comments:

eima said...

rasanya baby girl sbb akak dulu zaman icha gitu a rajinnye .... zaman fahim biasa2 je .... skrg ni lagi pemalas hahah akin bj pun mls nk amik tau ... kah kah kah

Nadia Johari said...

wah ok la tu..

ct cheery said...

Wah..terbaek ko jah!...bior feel tu lambat tapi hasilnya menjadi hihi