Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Tuesday, 10 February 2015

Kesalahan Peribahasa PAGAR Makan Padi??


Salam.
Serius, aku baru tahu ini :


Rasa macam aku diberi kesedaran baru tentang peribahasa ni yang selama ni selalu je aku sebut-sebut, selalu je dengar orang sekeliling sebut-sebutkan. Tapi yang aku selalu sebut dan dengar adalah;

"Harapkan pagar, pagar makan padi"

Pagar. Bukan pegar.

Dan hari ni baru aku tahu, rupa-rupanya pegar, bukannya pagar. Patutlah bila fikir-fikir balik, pagar ape seyh yang makan padi~ Hahaha :p


Yes! Dan inilah rupa paras pegar yang dimaksudkan itu:


Kesian burung pegar ni, punyalah hensem dan segak, tapi orang tersalah panggil dia pagar. Hahaha...sedih betul.:p Okay tu je, semoga bermanfaat (n_n)


5 comments:

Haslina Din said...

pun baru tahu jugak.. salam singgah.. ehehehe..

Arham Md Ali said...

Sama jugak dengan peribahasa melepaskan batok di tangga.

Batok tu macam alatan pencedok aie yang digunakan untuk basuh kaki sebelum naik ke rumah. Jadi lepas guna alatan tu patutnya letak balik ke tempat asal. Kalau lepaskan batok ditangga maksudnya kita buat kerja tak siap - kerja separuh jalan.

Tapi entah macamana peribahasa tu dah jadi melepaskan batuk ditangga.

Syeeda said...

kan..dulu ingatkan pagar jugak.. =)

eima said...

ooo
kena selaraskan la pihak DBP membetuikan kesalahan ni ... penting ni utk PDP sekolah ....
selama ni kite diajar mende yg salah
pttla dr dulu lagi aku konpius nape pagar mkn padi

Diana Rashid said...

Orang yang mula2 tulis pagar tu tersalah tulis kot.kemudian yang membacanya tu mula menyebarkan...tu padahnya bila sebarkan benda yang tak betul.ehhehe