Happy Three Friends

Miss Money

Friday 15 August 2014

Keistimewaan, Harga & Spesifikasi Perodua AXIA 2014


Salam...


Perghh..gempaknya aku nak bersembang pasal kereta. 

Hahaha..okay, gitulah ghopenye kereta keluaran Perodua yang terbaru, yang telah diberi nama sebagai Perodua Axia. Nasib baik dia letak nama Axia, sebab sebelum ni aku ada baca antara nama pilihan untuk kereta ni ada termasuk jugak nama Eliana..Haha feminin sungguh kalau letak Perodua Eliana :p

Seperti yang kita sedia maklum, Perodua dan Daihatsu seperti tidak dapat dipisahkan. Kereta-kereta keluaran Perodua ni kebanyakannya hasil daripada 'make over' kereta-kereta keluaran jenama terkenal seperti kerjasama antara Daihatsu dan Toyota Passo yang diubahsuai menjadi Perodua Myvi dan terbaru ini, Perodua Axia juga hasil make over daripada kereta Daihatsu Ayla.

Ini Daihatsu Ayla punya version...cun kann~

Okay, berbalik pada Perodua Axia tadi, berikut merupakan harga dan spesifikasinya :

Senarai Harga Perodua Axia

Perodua Axia dipasang dengan enjin buatan aluminium sepenuhnya 1000cc untuk kesemua varian iaitu (G, SE dan Advance). Dan transmisinya adalah manual 5 kelajuan dan automatik 4 kelajuan.


Kenapa aku rasa agak murah ya Axia ni berbanding kereta-kereta hatchback Perodua yang lain? Tapi, bagus juga, boleh menambahkan variety kepada mereka yang nak merasa guna kereta baru pada harga yang agak rendah seperti ini.

Spesifikasi Perodua Axia

Keistimewaan Perodua Axia, bak kata Perodua :

Kereta Jimat Minyak!
(bakal menawarkan tahap kecekapan dan penjimatan ekonomi bahan api yang impresif sehingga 22km untuk setiap liter petrol! Telah diiktiraf sebagai sebuah kenderaan di pasaran Malaysia dengan standard EEV (Energy Efficient Vehicle).


Bahagian belakang kereta Perodua Axia

Haaa okay, itulah sedikit sebanyak tentang Perodua Axia ni. Dengar citer dah dibuka untuk tempahan? Rasanya dah kot, call or pergi je lah mana-mana cawangan Perodua untuk tanya lebih lanjut ya..

p/s : So macam mana? Cantik ke tak? Berbaloi ke tak? Selamat menempah~ hehe


6 comments:

eima said...

hmmm murah la...1.0 manual tu ...

comey ... diorg kate ni ganti viva ye ke ???

Cikwa said...

manjang ciplak model jenama lain kan..cuba laa buat trademark sendirik..haishh!!

nur anis said...

kecik comel..tapi tak minat.huhu

reenapple said...

aku baru tahu ada produkbaru dari Perodua.

Unknown said...

kalau sape2 minat nk beli axia perodua n proton produk terbaru akn louncing xlama lg pm kt wechat wanie9119 n fb shazwani mohd noor

Anonymous said...

ada sesiapa berminat beli n tempah axia n produk2 proton terbaru akn louncing xlama lg sila add wechat wanie9119 atau fb shazwani mohd noor