Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Tuesday, 20 September 2011

jangan bergambar tiga orang, tak baik !

 (gmbr hiasan)

selalu kita dengar benda ni, bila nak amek gambar, dan bilangan orangnya tiga atau ganjil, orang2 tua selalunya akan cakap, genapkan...tak baik gambar dengan bilangan ganjil...dikhuatiri seorang daripada mereka yg bergambar tu akan meninggal dunia? Sejauh mana kebenarannya?

mungkin peringatan ini hanyalah kiasan atau sekadar untuk menakut-nakutkan kita saja seperti larangan-larangan lain yg kita selalu dengar contohnya; anak dara jangan menyanyi kat dapur, nanti dapat suami yg berumur..kita tau, itu tidak benar..sekadar ingatan untuk anak-anak gadis supaya fokus ketika memasak, kalau menyanyi sambil memasak, takut terhangus pulak masakan tu...sama juga seperti anak dara jangan duduk kat tangga depan rumah, nanti tak ade orang masuk meminang...itu juga sengaja direka untuk menakut-nakutkan kita supaya kita duduk di dalam rumah, zaman dulu, tak manis kalau anak dara jadi tontonan umum lebih2 lagi tontonan lelaki....

tapi dlm larangan bergambar tiga orang atau ganjil ni, aku tak berapa pasti...sama ada ia benar-benar berlaku atau sekadar untuk menakut-nakutkan kita? tapi kalau ia direka untuk menakut-nakutkan saja, apa yg ditakutkan itu? apa yg tak baiknya bila bergambar 3 orang atau ganjil? ada sesiapa tahu? tolong komen kalau korang tau pasal ni ok..TQ readers.. :)

No comments: