Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Thursday, 3 April 2014

Ikhlaskah kita menerima kelemahan pasangan?



Selalu aku dengar macam mana seseorang itu kata begini,

"Saya sudi terima awak seadanya..."

tapi, sebenarnya sejauh mana engkau sudi menerima?

...

Menerima seadanya bermaksud menerima segala kebaikan
dan kelemahan pasangan. Tapi, apa yang selalu aku nampak
kebaikan diterima, tetapi kelemahan cuba diubah.

Yang perlu diubah adalah tabiat buruk, bukan kelemahan.
Siapa anda untuk mengubah pasangan? Bila kau kata kau
menerima dia seadanya, maka bukan kebaikan je yang kau
perlu terima, tetapi juga perlu faham kelemahan dia.

Tak boleh faham??


Kadang-kadang lebih elok jika kita cuba memahami dan
belajar menerima kelemahan pasangan demi mengelakkan
pertengkaran.

Tabiat buruk dan kelemahan ada bezanya. Cari sendiri.
Aku tulis ini sebab aku kesal dengan pasangan yang berpisah
hanya kerana tak boleh terima kelemahan daripada pasangan.
Tak adil.

Tak bolehkah cuba untuk ketepikan satu kelemahan itu
dan terus bersama demi kebaikan yang lebih banyak tu?



Apa pun pilihan tetap di tangan anda. Kalau rasa terseksa,
blah je lah. Yang pasti, masing-masing akan ada dua pilihan
utama...

sama ada tinggalkan....

sad girl in rain wallpaper

atau kekal.... :)





3 comments:

eima said...

tah la dik ... akak ni rasa cam tak penah bercinta kot ...sbb dedulu rasa cam syg je tp rasa cinta tu tatau nk describe cam ne so ai konpius ....yg ai tau ai syg sgt je la

akak stay ngan satu psgan hingga kahwin dan dah branak pinak ,....kami tak penah bergaduh sbb kelemahan atau tabiat buruk ... hmmmm

i said...

terima ? itu tak susah . yg susah adalah utk stay .

diana said...

setakat ni saya tak pernah la pertikaikan kelemahan suami.dari hal dia tak makan ikan sampai ke hal2 lain.rasanya itu petua untuk bahagia sebab itu saya dengan suami susah nak bergaduh bab2 tak puas hati sikap dan tabiat pasangan.kelemahan dia tu lah sebenarnya yang buat dia lain dari orang lain.anggap gitu dan ianya akan nampak sangt istimewanya dia di mata kita.