Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Sunday, 27 April 2014

Lawatan Obama dan TPPA



Aku sedang cuba mengambil tahu tentang kedatangan Barrack
Obama ke Malaysia, tentang perjanjian TPPA (Trans-Pacific
Partnership Agreement) dan agenda yang tersembunyi dalam
TPPA tersebut.

Tapi sebelum tu, aku nak ingatkan bahawa orang-orang yang
berkuasa seperti Amerika ni sangat suka manusia-manusia yang
menganggap benda ni sebagai hal politik yang membosankan dan
tak perlu diambil tahu, sebab ia lebih memudahkan kerja mereka.
Aku tak nak mereka rasa mudah sangat, sebab itu aku cuba faham
kan dan aku tulis entry ini, buat sesiapa yang nak ambil tahu...
At least, kita tahu apa yang kita perlu buat walaupun tak berdaya
nak membantah :)

************************************************

Aku ada ambil tahu tentang TPPA dalam sebulan lebih yang
lalu, sebab ayah aku ada beritahu aku pasal ni. Ayah aku banyak
membaca, jadi dia tahu. Lepas tu, aku jadi takut bila
membayangkan keadaan rakyat Malaysia untuk jangka masa yang
panjang, selepas perjanjian TPPA itu ditandatangani. Kenapa?


Sebenarnya aku nak cerita sesuatu, 'meeting' untuk menjayakan
TPPA ni dah lama dibuat, tetapi belum dapat dilaksanakan lagi
sebab ada antara ahli-ahli (negara yang terpilih untuk menyertai)
yang enggan menandatanganinya kerana ia akan menjadikan
mereka seolah-olah hamba kepada US. Dan Malaysia adalah
salah sebuah negara yang enggan sign TPPA.

'Takdir' membuatkan Malaysia terpaksa menghadapi kejadian 
yang memilukan iaitu kehilangan pesawat MH370 yang
majority penumpang adalah warga China. Fikirkan dah berapa 
lama misi mencari pesawat Mh370 tu di lautan Hindi?

Sedangkan ketika aku menulis ni pun, misi masih belum 
diberhentikan. Aku terfikir, Malaysia boleh bankrup kalau
misi ini diteruskan. Aku tak fikir semua usaha dan bantuan 
daripada pakar-pakar negara luar itu adalah percuma
semata-mata. Dalam dunia kini yang serba materialistik ni,
pasti harus ada balasan yang setimpal dengan pertolongan 
tersebut.

Dan tiba-tiba, Barrack Obama announce dia nak datang melawat
Malaysia. Aku agak pelik. Jadi, aku cuba research apa motifnya
kau nak datang Malaysia di saat-saat begini?

...


Aku cuma terfikir satu perkara, Malaysia harus menandatangani
perjanjian TPPA demi menjamin masa depan ekonomi dan 
survival rakyat dan negara Malaysia. Dalam erti kata lain, 
Malaysia terdesak dan mesti menandatangani. Hingga saat aku 
menulis ni, aku tak tahu perjanjian TPPA ini dah ditandatangani
ke belum, dan aku tak tahu sama ada ia akan ditandatangani 
secara terbuka atau secara tertutup.

Gambar ni aku ambil daripada sebuah entry yang bertajuk
'Demo Bantah TPPA Gagal Mendapat Sambutan'. Tanya diri
sendiri, adakah kita faham TPPA tu apa sebelum ni? Mungkin

sebab itu demo ini gagal mendapat sambutan...

Berkenaan TPPA, tak lama lagi adalah tu lagu TPPA, Iklan
TPPA, drama pendek tentang TPPA, ala-ala GST jugak lah~
Yang pasti, yang akan diberitahu kepada umum hanyalah
KEBAIKAN TPPA, iaitu :

1. Ekonomi bakal distabilkan selain kewangan dan 'cash flow'
dalam negara akan bertambah rancak. 

2. Dari segi ketenteraan dan juga hubungan diplomatik
antarabanga, negara kita akan mempunyai jangka masa 'survival'
yang lebih besar dan berpanjangan dan..kita juga pastinya takkan
diancam atau terancam oleh mana-mana negara atau dengan kata
lain kita tidak akan diserang oleh mana-mana negara sebab kita
kononnya berada di bawah 'lindungan US'

Nak tahu apa lagi kandungan TPPA yang sebenarnya hanya
menguntungkan Obama dan sekutunya sahaja? Aku akan sambung
next entry...sebab skang dah nak balik kerja. Terima kasih pada
yang sudi ambil tahu tentang ini. Ini bukan benda remeh, tapi
benda ni adalah something yang 'sangat besar' dan kita perlu tahu!

Sekian terima kasih


(setakat ini menurut Obama, beliau datang Malaysia bukan sebab
nak desak Malaysia sign TPPA, baiklah...mungkin lagi 20 tahun
akan datang kot?)




2 comments:

eima said...

aku penah perasaan pasal cerita ni .. tp rasa curiga jugak nape tetiba obama nk dtg ... hmm

negara kita bakal dijajah semula ... kerana ketidakcerdikan ..... byk kes terjadi melibat nayawa rakyat sejak akhir2 ni

reenapple said...

1. Aku tak boleh nampak perkataan MH370. Kang meroyan. Nampak kat entri kau pun aku dah start nak sebak. Fikirkan semua dlam kapal tu. Hurm

2. Ya, Lynn, aku pun macam kau, duk fikir kenapa Obama tu nak datang Malaysia saat ni. Macam ada agenda tersendiri. Hurmm

3. Dan ya, aku rasa kalau TPPA ditandatangani, itu sebab Malaysia dah terdesak sangat.

After all, kalau betul AS ada kaitan dengan kehilangan MH370, aku tak tahu nak cakap macam mana nasib Malaysia. Hurmm

Ehhh komen panjang lak. :#3