Happy Three Friends

.

.
.

Miss Money

Monday, 21 November 2011

Banjir di Thailand 50/50% untuk pulih, bumi sedang ditenggelami air

Assalamualaikum readers.

Korang dah baca tajuk entry ni kan??
So faham tak?

Tadi aku pergi photoshoot area Pavillion, ramai gak photorapher lain tapi daripada
company yang sama. Habis photoshoot, kitorang makan kat kedai mamak. Aku
diam je lah dengar diorang bersembang. Banyak jugak topik yang keluar masa tu
cuma yang paling menarik perhatian aku ialah isu tentang banjir di Thailand ni.

"Banjir dekat Thailand sekarang ni, fifty-fifty
untuk dipulihkan....

SEBAB...

air tu bertakung. Air yang bertakung itu mungkin tidak akan mengalir ke mana-mana
dan tak dapat nak dibuang atau dipulihkan seperti biasa. Dan di Indonesia juga telah
berlaku kejadian seperti ini.

JADI, NAMPAK TAK SESUATU??

Beberapa tahun sebelum ni, banyak isu mengenai pemanasan global berlaku, dan
kebanyakan saintis memberitahu bahawa jika keadaan ini berterusan,  iceberg akan
mula mencair, dan menambah isipadu air lautan yang seterusnya membuatkan paras
air laut lebih tinggi daripada daratan menyebabkan kawasan-kawasan darat yang
rendah berisiko untuk ditenggelami air.
Sebelum tu, kita tengok dulu 'kebesaran' iceberg ni.


Itu baru sedikit, selebihnya ada di dalam lautan :


Sekarang pon kalau korang perasan, cuaca dah makin panas. Even baru jam 8 pagi
pon kadang-kadang teriknya dah macam tengahari. Panas dia pulak bukan panas yang
biasa, dia macam panas yang sangat terik dan bahang dan memberi kesan kepada
emosi manusia. Kalau cuaca panas macam tu, kita akan rasa cepat marah dan penat.
Sebab tidak selesa. Dan dalam ketidakselesaan kita itu, iceberg sedang cair. Ia takkan
cair sekali banyak macam tu, tapi dengan perlahan-lahan.

Mungkin, nanti kita bakal dengar lagi kes-kes banjir yang tak dapat dipulihkan?

Mungkin, nanti kita akan dengar berita air laut melimpah ke tebing-tebing daratan?

Mungkinkah ?

Tak mustahil, sebab manusia sekarang tidak lagi menghiraukan tentang alam sekitar
dan alam semulajadi. Segalanya dilihat dari segi wang. Ada duit, semuanya okay,
tak ambil peduli sekiranya projek itu bakal merosakkan eko-sistem alam semulajadi.
Jadi, bila semua ini berlaku, survivelah anda dengan duit anda di mana ketika itu,
orang tidak pandang harta, tetapi nyawa !





No comments: